Niedziela, 25 sierpnia 2019 imieniny obchodzą: Luiza, Patrycja, Ludwik
Tu jesteś: Strona startowa

Windy na przystanku SKM w Orłowie znowu straszą informacją: ” Windy nieczynne z powodu dewastacji”. Złoszcząc się na dewastację mamy przekonanie, że podejmujemy „walkę z wiatrakami” i apelowanie do sumień na nic się nie zda. Muszą zostać uruchomione instrumenty prawne i organizacyjne, które uniemożliwią zniszczenia. A jeśli nie można ich całkowicie wyeliminować, to trzeba ograniczyć maksymalnie możliwości potencjalnych dewastatorów.


Jak sobie z tym problemem poradzi właściciel czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.? – pytam panią Ewę Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

Dlaczego wybrano wariant z czterema windami – podnośnikami hydraulicznymi na stacji Gdynia-Orłowo. Kładką poruszają się kobiety z zakupami, rowerzyści, osoby niepełnosprawne z kulami czyli osoby mające ręce najczęściej zajęte, obsługa windy jest dla nich uciążliwa. Czy wybór windy podyktowany był wnioskami z analizy, kto porusza się tą kładką?

Urządzenia nie są windami, to platformy hydrauliczne. Od wind różnią się zasadą działania oraz m.in. czasem jazdy. Są wolniejsze. Dedykowane są głównie do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.  Urządzenia są zamontowane zgodnie z projektem i dopuszczone do eksploatacji przez właściwy urząd. Zapewniają bezpieczną obsługę i realizację podstawowego zadania – wjazdu i zjazdu z peronu , ulicy na kładkę osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Urządzenia jeżdżą z prędkością 0,15 m/s.

W ramach modernizacji rozpatruje się wszystkie uwarunkowania w konkretnym miejscu związane z montażem urządzeń do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Priorytetem było, by obiekt był wyposażony w urządzenia, które pozwolą potrzebującym ominąć „barierę” schodów. Platformy są przeznaczone dla obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, ale korzystają z nich również inni potrzebujący, dla których dużym ułatwieniem jest zjazd / wjazd niż wejście / zejście po schodach. Jeśli niezbędne będzie skorzystanie osoby z rowerem z urządzenia, a gabaryty roweru pozwolą na jazdę bez uszkodzeń, takie – wyjątkowe postępowanie będzie uzasadnione.


W jaki sposób SKM/PKP zapewnią bezpieczeństwo osób korzystających z kładki oraz wind. W godzinach wieczornych i nocnych jest to miejsce odosobnione, mało uczęszczane a więc narażone na nieuchronną dewastację i  zagrożenie bezpieczeństwa podróżnych. Dojście do tzw. kładki orłowskiej, od strony ul. Inżynierskiej jest otoczone kratami ogrodzeń okolicznych posesji, co w razie ataku złoczyńcy, uniemożliwia ucieczkę. Do kogo mogą się zwrócić osoby, które "utkną" w windzie, gdy wokół nie będzie nikogo do pomocy? Gdzie zgłaszać zauważone usterki techniczne, dewastację itp. Chodzi o telefon szybko dostępny z pominięciem central, automatów kolejowych, zatem linii wymagających znacznej straty czasu.

Platformy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową zainstalowane na przystanku w Gdyni Orłowie przed oddaniem do eksploatacji zostały oznakowane zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz w:
- czytelną i przejrzystą instrukcję użytkowania oraz postępowania w przypadku awarii
- czytelne znaki graficzne
- informację z numerami telefonów alarmowych do firmy konserwującej urządzenia
- ponadto każda platforma wyposażona jest w system automatycznej komunikacji GSM z konserwatorem w przypadku awarii czy też zagrożenia działający 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. Wszelkie zauważone nieprawidłowości dotyczące działania urządzeń, można zgłaszać do firmy serwisowej, zajmującej się konserwacją platform ( przypominam numery telefonów znajdują się na każdej z platform zainstalowanych w Gdyni Orłowie).

Współpracujemy również ze Strażą Miejską i PSP (Państwową Strażą Pożarną) w zakresie pomocy przy problemach technicznych. Obie służby mają zapewniony dostęp do urządzeń. Dodatkowo w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku teren jest monitorowany przez  funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei.


Dewastacja uniemożliwiła korzystanie z windy na peron SKM, zamontowanej przez CH "Klif", winda została skutecznie rozkradziona. Jakimi instrumentami, pomysłami dysponują obecni właściciele  czterech wind, by uchronić je przed podobnym losem?

Z uwagi na wysokie koszty napraw platform, spowodowane dewastacją, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozważają montaż monitoringu, który za zgodą miasta Gdyni, chcielibyśmy podłączyć do systemu miejskiego celem jeszcze szybszej reakcji odpowiednich służb w przypadku występowania zagrożeń.

Dziękuję Pani za rozmowę i obszerne wyjaśnienia.     

Monitoring wind z pewnością nie rozwiąże całkowicie problemu ale sprawi, że na peronach w Orłowie poczujemy się bezpieczniej, szczególnie o zmierzchu i nocą. A dewastujący windy będą musieli wziąć pod uwagę, że pokryją koszty zniszczeń. A nam orłowianom pozostaje na razie czekać na to, by ”rozważania nad montażem monitoringu” zakończyły się decyzją jego zamontowania. Oby jak najszybciej, dopóki „podnośniki hydrauliczne” jeszcze są..., choć popsute ale w całości...

 
Przed wejściem na kładkę od strony ul. Inżynierskiej tuż obok zepsutej windy pojawiły się stojaki na rowery. Podziwiać należy odwagę lub, jak kto woli, niefrasobliwość właściciela, który pozostawił swój rower w tym odludnym miejscu. A jednak możliwość dojazdu rowerem do peronu i z powrotem do domu, bez konieczności korzystania z samochodu, to ewentualność korzystna zdrowotnie, ekonomicznie a także ekologicznie. Mniej spalin w dzielnicy, więcej kasy w portfelu podróżującego. Gdyby można było uchronić rowery przed kradzieżą i zniszczeniem,  rowerowy dojazd do SKM, mógłby stać się powszechną praktyką tych mieszkańców, którzy nie muszą korzystać z samochodów w dobie coraz bardziej zakorkowanych ulic Trójmiasta.

Schody prowadzące od CH”KLIF” oraz  schody z peronów na kładkę są wyzwaniem nie tylko dla osób niepełnosprawnych ale także dla starszych i w pełni sprawnych. Wydaje się, że sprawę postawiono na głowie. Jak w cywilizowanym kraju można zbudować stację postoju pociągu i nie zapewnić podróżnym wygodnego dostępu do stacji? Albo, który rozsądny władca zbuduje most, z którego nie można korzystać albo nie wszyscy mogą korzystać? Zastanawiam się ile osób rezygnuje z podróżowania pociągiem tylko dlatego, że nie są w stanie pokonać orłowskich schodów.




_____

E.J.


14.12.2014



__________________

Artykuły powiązane:


Remont peronu. Jak długo jeszcze? >>


Prace nad kładką zmierzają ku końcowi? >>


Kiedy zakończy się remont orłowskiej kładki? FEROCO S.A. zabiera głos >>


Orłowska kładka niezgody >>


Galerie tematyczne


O nas


Są dwa powody dla których został stworzony portal GdyniaOrłowo.pl:

1. Promocja atrakcji turystycznych Gdyni Orłowa.

2. Potrzeba zebrania w jednym miejscu rzetelnych informacji o dzielnic.

W serwisie znajdą Państwo: informacje o tym co się dzieje w Gdyni Orłowo oraz atrakcje turystyczne, noclegi i restauracje.

atrakcje orłowa, orłowo, noclegi orłowo, tanie noclegi orłowo, noclegi trójmiasto, tanie noclegi trójmiasto, rozkład jazdy orłowo, gdynia orłowo, ogłoszenia gdynia, ogłoszenia orłowo, nieruchomości orłowo,